Aztek har utviklet og gjennomført frontendkurs for ansatte og konsulenter i Skatteetaten
Aztek har utviklet og gjennomført frontendkurs for ansatte og konsulenter i Skatteetaten slik at de har fått løftet sin kompetanse innen konsepter, teknikker og rammeverk innen moderne frontendutvikling og -arkitektur.
Skatteetaten er underlagt Finansdepartementet, og har litt over 7000 ansatte. Skatteetatens oppgave er å sikre finansieringen av velferdssamfunnet og etaten har ansvaret for et oppdatert folkeregister og at skatter og avgifter blir fastsatt og innbetalt på riktig måte.
IT-divisjonen i Skatteetaten jobber blant annet med å utvikle brukervennlige og effektive løsninger. Skatteetaten har et stort utviklermiljø og leverer både offentlige nettsider (skatteetaten.no), en rekke publikumsløsninger (f.eks. Min Skatt, Min Side, Min Innkreving (Min Innkreving er ikke lansert enda), samt mange saksbehandlingsløsninger.
Frontend er et fagfelt som endrer seg raskt og en moderne frontendarkitektur stiller høye krav til utviklere og arkitekter. Skatteetaten ønsket kompetanseheving for deres utviklere på prosjektet «Min Innkreving» og Aztek har utviklet og gjennomført et tilpasset frontendkurs for Skatteetatens utviklere, i tillegg til noen innleide konsulenter.
Aztek har et høyt og spisset kompetansemiljø innen moderne frontendutvikling og arkitektur. Azteks kursholdere har gjennom prosessen med å utvikle frontendkurset hatt en tett dialog med Skatteetaten for å imøtekomme deres ønsker og behov. Skatteetaten ønsket en generell opplæring innen moderne frontendutvikling og –arkitektur, kurs i microfrontends og kompetanseheving i «Min Innkreving*».
I kurset hadde Aztek fokus på beste praksis (do’s and don’ts), demonstrasjoner og konkrete kodeeksempler, i tillegg til anbefalinger basert på konkrete situasjoner og behovsbasert oppfølging og gjennomføring av oppgaver.
I tillegg til teori fikk kursdeltakerne gjennomføre en rekke praktiske oppgaver der teorien som var presentert ble tatt i bruk. Teorien som ble gjennomgått var:
Kurset ble holdt over 5 arbeidsdager i Skatteetatens lokaler.
* Min Innkreving er et prosjekt som ble startet i 2021 og ble avsluttet 30.06.22. Gjenstående oppgaver og lansering er overført til linjeorganisasjonen. Portalen Min innkreving skal utrede, designe og realisere innloggede tjenester for innkrevingsområdet. Målet er en robust, sikker og brukervennlig selvbetjeningsportal. Prosjektet har hatt to utviklingsteam der et sitter i Mo i Rana og et i Oslo. Framover vil vi ha ett team i Mo i Rana.
Knut Johannes Dahle
CEO Cloud Develop
+47 913 57 649
kjd@aztek.no
Oslo
Storgata 5
0155 Oslo
Trondheim
DIGS – Krambugata 2
7011 Trondheim